Jens Cornelius
Victor Bendix
Multivers 2020, 171 sider

 

Mogens Wenzel Andreasen
Fjeldstigning – billeder fra en kulturradikal skandale. Roman.
Borgen 2008, 204 sider
Henrik Nebelong

En glemt komponist og et knækpunkt i dansk musikhistorie

Victor Bendix (1851-1926) var en overordentligt velbegavet dansk komponist, pianist og dirigent, der spillede en afgørende rolle i vores musikliv i årene op til og lige efter år 1900. Hans musik opnåede i hans levetid en ikke ringe succes. Efter hans død forsvandt hans samlede produktion imidlertid hurtigt fra repertoiret og er ikke siden vendt tilbage.

July 2021
Henrik Fibiger Nørfelt
Johan Lorentz. Chr. 4.s orgelbygger
Multivers 2019
Finn Evald

Dybe spor efter en næsten glemt orgelbygger

I årene 1600 til 1650 satte Johan Lorentz standarden for orgelbygning i Danmark med bygningen af talrige instrumenter. Til trods for udbredelsen og kvaliteten af disse instrumenter er der desværre meget lidt tilbage i dag. Derfor er det meget prisværdigt, at Henrik Fibiger Nørfelt har lavet en systematisk undersøgelse af resterne af de omkring 20 betydelige instrumenter i Danmark, Sverige og Nordtyskland og dertil samlet alt, hvad der har været muligt om Lorentz og samtidens æstetik vedrørende orgler.
February 2021
Henrik Engelbrecht
Arven efter Lumbye - musik og musikere i Tivoli 1843-1944
Forlaget Henrik Engelbrecht, 2020
340 sider
Martin Zerlang

Livsglædens tumleplads

En ny tid gør krav på del i livets fest, skrev musikhistorikeren Gotfred Skjerne (1880-1955) i optakten til sin bog om H.C. Lumbye og hans samtid. Som det fremgår af fortsættelsen, indløstes de store frihedsdrømme efter 1789 i valsedrømme og anden underholdning. Man ville ikke ”livsglæde i liberi”, men vals og galopper.
July 2020
Jens Cornelius
Ludolf Nielsen
Forlaget Multivers 2018
143 sider
Søren Schou

Den anden Nielsen

At en næsten ukendt dansk komponist deler efternavn med den kendteste af dem alle – det fører let til nogle mekaniske sammenligninger af de to, som er Ludolf Nielsen og Carl Nielsen. Deres livsløb har visse træk tilfælles, begge voksede op i et fattigt bondemiljø, begge blev yderst talentfulde komponister med rødder i landbokulturen, fynske for Carls vedkommende, sydsjællandske for Ludolfs

February 2020
Eva Hvidt
En Musiker Oplever den europæiske kultur 1900-1939
Museum Tusculanums Forlag 2019.
364 sider
Paul von Klenau
Esben Tange

Kunst i skyggen af Ragnarok

Paul von Klenaus (1883-1946) erindringer, der først nu er udgivet, 75 år efter at de er skrevet, er et vigtigt dokument om liv og kunst i en ond tid. Den danske komponist og dirigent Paul von Klenau levede det meste af sit liv i det Tyskland, der blev til Nazi-tyskland, og det var netop i 30’ernes og 40’ernes Tyskland, Klenau fik sine største successer, ikke mindst som operakomponist på nogle af tidens vigtigste scener.

February 2020
Henrik Marstal
Else Marie Pade
Forlaget Multivers, 2018
144 sider
Karin Petersen

En skyldig hyldest

Det er ikke mindst Henrik Marstals egen fortjeneste, at Else Marie Pade er trådt ud af de glemte komponisters rækker. Det var hans og Ingeborg Okkels’ portrætartikel i Dansk Musik Tidsskrift i 2001, som gjorde det klart, at vi havde fundet ‘the missing link’ til datidens unge danske elektroniske komponister, som kastede sig over at udgive og remixe hendes hovedværker. Else Marie Pade blev udråbt som den unge generations ‘techno-bedstemor’ og ‘kultkomponist’.

October 2019
Steen Chr. Steensen
August Enna
Multivers, 2018
144 sider
Ulla Eld Vesterstrøm

August Enna, grim ælling, smuk svane ... eller fremmed fugl?

Steen Chr. Steensens bog om komponisten August Enna 1859-1939, August Enna, blev udgivet i 2018 i serien Danske Komponister på forlaget Multivers. Bogens (143 sider) er udstyret både med udførlig værkfortegnelse, diskografi, litteraturliste, noter og registre over værker og navne. Det gør bogen til et godt opslagsværk. Derudover findes der både handlingsreferater og -analyser af sceneværkerne plus indgående analyser af musikken.

September 2019
Henrik Engelbrecht
Hjertet brast i toner – med H.C. Andersen i operaen
Forlaget henrikengelbrecht.dk, 2019
484 sider
Ditlev Tamm

H.C. Andersen og operaen

H.C. Andersen var et teatermenneske foruden så meget andet, han var rastløs, rejste rundt, holdt af musik, skyede ensomheden og gik gerne ud om aftenen, så det kan ikke undre, at han også utallige gange i sit liv fandt sin vej til operaforestillinger både herhjemme og i udlandet. Omkring tusinde operabesøg i et helt liv kan dokumenteres og 285 forskellige operaer. 

June 2019
Elisabeth Meyer-Topsøe
Birgit: Från Västra Karup till Metropolitan
Bonniers Fakta 2018
I samarbejde med Birgit Nilsson Museum og støttet af NTNU
352 sider
Ansa Lønstrup

Mesteren og den benovede lærling

Denne 350 siders lange og næsten A4-formats store bog om den svenske dramatiske sopran Birgit Nilsson (1918-2005) – udgivet i anledning af 100-året for BNs fødsel – er en omfattende, velinformeret og ganske underholdende bog om en af vor tids, ja måske alle tiders største operasangere fra vores broderland Sverige.

January 2019
Karl Aage Rasmussen
Min sjæl gør ondt. Sergej Prokofjev mellem to verdener
Gyldendal, 2018.
254 sider
Preben Albrechtsen

Mesterlige Prokofjev – mesterligt serveret

Den bog har vi trængt til! Så klart kan det siges om denne store dansksprogede bog om Sergej Prokofjev (1891-1953), der ifølge sin yngre russiske kollega, Alfred Schnittke, var tidens største russiske komponist. Og man fristes til at tro, at Karl Aage Rasmussen (KAR) er tilbøjelig til at mene det samme. Forfatterens kærlighed til Prokofjev skinner i hvert fald tydeligt igennem hele bogens omfattende beskrivelse af komponistens liv og levned såvel som i de talrige værkkommentarer.

January 2019
Morten Michelsen, Iben Have, Anja Molle Lindelof, Charlotte Rørdam Larsen, Henrik Smith-Sivertsen
Stil nu ind… – Danmarks Radio og Musikken.
Aarhus Universitetsforlag 2018.
279 sider
Henrik Nebelong

DR og musikkens demokratisering

Denne bog handler om en revolution – eller ret beset om en række fortløbende revolutioner – men i hovedsagen dén revolution, at det takket være radioen blev muligt for alle mennesker at opleve musik snart sagt overalt og hele tiden i et hidtil ganske uanet omfang. Bogen påviser med overbevisende klarhed, at radioens altovervejende hovedformål – i hvert fald i forhold til tidsforbrug – ikke er spredning af nyheder, reportager, debatter osv., men netop udbredelsen af musik.

August 2018
Steen Kaargaard Nielsen, Claus Byrith
Danmarks første lydoptagelser. Edisons fonograf i 1890’ernes København
Aarhus Universitetsforlag 2017.
Rigt illustreret.
2 CD’er.
268 sider.
300 kr
Valdemar Lønsted

Lyden af Danmark på Christian 9.s tid

Levende billeder fra tiden op til 1900-tallets begyndelse har vi længe været tilskuere til. Lydoptagelser fra samme periode har ikke været tilsvarende tilgængelige. Men nu er det blevet muligt at rejse med ørerne tilbage til perioden, hvor København voksede hastigt fra beskeden stad til europæisk metropol med en dertilhørende selvbevidsthed.

April 2018
Niels Pihl, Kaja Pihl
Bogen om Undergrunden
131 s. Eget forlag. 2018
Lars Ole Bonde

Undergrunden – et kapitel af dansk operahistorie

Hvis man har blot en smule mere end overfladisk viden om dansk operahistorie i det sidste halve århundrede, ved man at der er et særligt kapitel, som kunne bære en overskrift som: ”Undergrunden – Kaja og Niels Pihl som operaentreprenører”. Dette kapitel har hovedpersonerne nu selv skrevet i form af ”Bogen om Undergrunden”. Det er en forunderlig og unik bog, som fortjener stor opmærksomhed, ikke mindst i fagkredse.

February 2018
Jens Henrik Koudal
Skæbnesymfoni og krokodillepolka
Musikkulturen på en stor gård mellem 1880 og 1960
Forlaget Historika,
København 2016
Finn Gravesen

Skæbnesymfoni og Krokodillepolka

Det er en spændende historie ”fra det virkelige liv” om social og kulturel prestige, om kulturel bevidsthed og selvbevidsthed – og om en gårdmandsfamilie i Nordvestsjælland, der gennem musikalsk interesse og udøvelse skaber sig et image på egnen, som placerer den i særklasse i det sociale hierarki. Og det er en – formentlig ret enestående – fortælling om to sønner af en kulturelt bevidst gårdejer, som deler driften af gården mellem sig, så den ene (Johannes Olsen) tager sig af landbruget, den anden (Christian Olsen) af gårdens kulturelle liv.

January 2018
Jesper Ryberg, Toke Lund Christiansen
Musikken og hjernen
Gyldendal, 2017
Kjeld Fredens

Tema med spændende variationer

Øvelse gør mester, siger forfatterne, og talent forpligter, og så nikker vi bekræftende, for vi har hørt det så mange gange før. Men nej, så let slipper læseren ikke. Forfatterne vil provokere. Det er et stort emne, de har fat i. Bogen serverer ikke bare fakta. Forfatterne vil have læseren til at lytte og tænke efter lige som i musikken. For selvom vi mennesker godt kan lide at høre det, vi gerne vil høre, så rummer musikken mange samtidige fortællinger.

November 2017
Niels la Cour
Blev Sjostakovitj misforstået både i øst og i vest?
Eget Forlag, 2016
2. Oplag 2017. 70 sider.
199 kr
Preben Albrechtsen

Nye indfaldsvinkler på Sjostakovitj

Bogens titel – ”Blev Sjostakovitj misforstået både i øst og i vest?” – kaster i sig selv nye spørgsmål af sig: Blev Sjostakovitj forstået både i øst og i vest? Og hvor rummeligt skal selve begrebet ”(mis)forstået” tolkes. Skal man som musikinteresseret eller almindelig borger forstå en komponist og vedkommendes liv og værker? Blev Beethoven tilsvarende forstået eller misforstået? Og hvad med alle de andre komponister?

September 2017
Karl Aage Rasmussen
En sørgmodig drøm om idyl – uudgrundelige Johannes Brahms
Gyldendal, 2017
241 sider
Valdemar Lønsted

Endelig en dansk Brahms-biografi

Komponisten Karl Aage Rasmussen er den flittigste skribent herhjemme på dette felt med bøger om Schumann, Mahler, Cage, Gershwin, Bach og Tjajkovskij, og i det sene forår kom så lykkeligvis denne første monografi om Brahms skrevet på dansk. Lykkeligvis fordi det forekommer særligt påtrængende at få noget mere dybtgående og nuanceret at vide om denne gådefulde og umådeligt populære komponists liv og musik.

June 2017
Niels Bille Hansen
Thomas Mann og musikken
Museum Tusculanums Forlag. 2016.
315 sider
Søren Schou

Mellem musik og demokrati

Thomas Mann var – i flere betydninger af ordet – en dybt musikalsk forfatter. Helt elementært viser musikinteressen sig ved, at flere af hans romaner, noveller og essays handler om musik og et af de absolutte hovedværker, Doktor Faustus(1947) om en komponist. Men hertil kommer, at han i sine værker ofte brugte kompositionsprincipper, han havde lånt fra musikkens verden. Bl.a. anvendte han en ledemotiv-teknik, inspireret af den komponist, han følte sig tættest forbundet med i et livslangt, men til tider anstrengt forhold: Richard Wagner.

April 2017
Finn Gravesen, Jakob Faurholt
Den sky romantiker – Komponisten Kai Normann Andersen
Forlaget Clemmer du, 2016
342 sider
Carl Erik Kühl

Ham vi alle kender så godt – uden at vide det

Bøger om store kunstnere plejer at få suffikset ”Liv og værk”. Gravesen og Faurholt kalder det store hovedafsnit (næsten halvdelen af bogen) ”Værk og liv”, idet der om Kai Normann Andersen selv er meget lidt at fortælle. ’Den sky romantiker’ kalder de ham, og under læsningen opdager man også hurtigt, at det med ’sky’ passer godt.
February 2017
Claus Røllum-Larsen
Knudåge Riisager – komponist og skribent I-II
Museum Tusculanums Forlag og
Det Kongelige Bibliotek. 2015
811 sider
Søren Schou

Manden, der ikke fulgte Carl Nielsen

Knudåge Riisager (1897-1974) var en af 1900-tallets betydeligste danske komponister, men kræver det ligefrem et værk på henved 800 sider at slå den pointe fast? Efter min mening: helt bestemt. De bedste af Riisagers værker er for gode til at blive glemt, men bortset fra balletentusiaster er han i dag næppe nok et navn for mange selv nogenlunde musikkyndige.
December 2016
Karl Aage Rasmussen
Sindets Ekko – Pjotr Tjajkovskij i lys og skygge
Gyldendal 2015
208 sider
Henrik Nebelong

Hvem var Tjajkovskij

Komponisten prof. em. Karl Aage Rasmussen har tidligere givet os en række komponistportrætter i sit efterhånden omfattende forfatterskab, herunder også et kortere essay om Tjajkovskij i Kan man høre tiden fra 1998. Her beskæftiger han sig med det stadig tilbagevendende spørgsmål blandt elskere af klassisk musik: Var Tjajkovskij et dybt originalt geni eller blot en ”salonkomponist i overstørrelse”.
November 2016